Een belangrijke stap bij de overdracht van jouw onderneming is het vaststellen van de overnameprijs van jouw bedrijf. Ga je voor het maximale of optimale of kies je voor een combinatie daarvan? En welke factoren neem jij mee in jouw overwegingen? Wij nemen de belangrijkste afwegingen met je door.
Maximalisatie is gericht op het opzoeken van de grens. Jij wilt een zo hoog mogelijke verkoopprijs voor jouw onderneming. De focus ligt bij maximalisatie vaak op één aspect (de aankoopsom) en jij laat zaken als de filosofie achter de bedrijfscultuur buiten ogenschouw. Een hoge overnameprijs staat op de eerste plaats.
Optimalisatie gaat meer over duurzame beslissingen nemen en compromissen sluiten. Je neemt bijvoorbeeld de belangen van jouw stakeholders mee naar de onderhandelingstafel. In het geval van optimalisatie is de match tussen de koper en de verschillende facetten van het bedrijf van veel groter belang dan de prijs. In plaats van uitsluitend naar het hoogste bod te kijken, verdiep jij je in de achtergrond van de overnamekandidaten. Je kijkt vanuit beide perspectieven, koper en verkoper, naar de deal.
Maximalisatie leidt niet vaak tot een afgeronde deal. Optimalisatie zorgt wél voor een geslaagde bedrijfsovername.
Maximalisatie en uitblijven akkoord
Ga je voor maximalisatie van de verkoopprijs, dan kijk je automatisch minder aandachtig naar de wensen van jouw overnamepartner. De kans op een geslaagde deal wordt kleiner. Naast dat je prijstechnisch minder snel op één lijn zit, wijst de due diligence al snel uit dat zaken als bedrijfsculturen of beleid botsen.
Een koper heeft altijd een eigen strategische inbreng. Heb je te maken met een strategische koper die jouw Nederlandse formule ook in het buitenland kan voortzetten? Dan is de toekomstige winstgevendheid door uitbreiding van de markt misschien wel torenhoog. Hij zal een prijs voor jouw bedrijf neerleggen die de bieding van jouw andere potentiële kopers altijd overtreft. In zo’n geval pakt maximalisatie goed uit.
Optimalisatie en het belang van derden
De juiste match is een belangrijk onderdeel bij optimalisatie. Een deal sluit je dan bijvoorbeeld met een opvolger uit het personeel. Dat kan een lid van het managementteam zijn dat precies weet hoe jouw bedrijf voortgezet moet worden. In dat geval spreek je van een management buy out.
Ondernemers die voor optimalisatie gaan, kijken niet alleen naar de belangen van aandeelhouders maar ook naar de belangen van bijvoorbeeld personeel en leveranciers. In de onderhandelingen worden deze wensen meegenomen.
De juiste match tussen koper en verkoper
Als ondernemer wil jij jouw onderneming goed achterlaten. Je zorgt voor een balans tussen de passiva en activa en optimaliseert bedrijfsprocessen. Dan zoek je een passende overnamekandidaat. Bij optimalisatie komt het voor dat de verkoper voor een andere partij kiest dan aanvankelijk het plan was. Zo stemt de verkoper in eerste instantie niet in met het lagere bod van de koper maar als de overnamepartner wel dezelfde branchekennis en visie op personeelsbeleid heeft, leidt dit wellicht alsnog tot een akkoord. In de regel is het dan ook zo dat bij optimalisatie de materiële prijs lager ligt.
Maximalisatie binnen optimalisatie
Ben jij op zoek naar een balans tussen maximalisatie en optimalisatie? Focus dan op een koper die aansluit bij jouw bedrijfsvisie maar dwing zo optimaal mogelijke randvoorwaarden af. Spreek desnoods een earn-out regeling af waardoor een deel van de overnameprijs jou nog tegemoetkomt wanneer de nieuwe eigenaar specifieke resultaten behaalt in een bepaalde periode na de transactiedatum.
Minimaliseer de kans dat je nog jaren verbonden blijft aan jouw onderneming met hulp van een bedrijfsovername adviseur.