Als ondernemer mis jij kansen als je onnodig veel tijd steekt in het zoeken naar de juiste cijfers en het bundelen van rapportages. Wat je wilt is in één oogopslag inzicht in relevante performance-indicatoren waardoor jij sneller kunt bijsturen en de concurrent voor blijft. Door dasboarding te implementeren ligt dit binnen handbereik. Ontsluit gegevens uit al jouw databronnen en maak het inzichtelijk: start vandaag nog met dashboarding.
1. Inzicht door data
Relevante informatie die gebundeld is, biedt jou duidelijkheid op elk moment. Niet meer maandelijks of elk kwartaal alle rapportages en systemen doorspitten, maar realtime inzicht in jouw prestatie-indicatoren en de status van processen. Zo neem jij onderbouwde beslissingen die leiden tot betere resultaten. Breng bijvoorbeeld de kosten op een bepaalde afdeling omlaag of investeer in trainingen om werknemers bij te scholen.
2. Waar komt data vandaan
Een boekingssysteem telt het aantal bestellingen en reserveringen, de financiën worden bijgehouden in Exact Online en een CRM beheert al jouw debiteuren. Data die ten grondslag ligt aan jouw bedrijfsvoering en bijbehorende processen. Deze gegevens moeten op de juiste manier geselecteerd zijn. Alleen zo benut jij alle kansen. Weten hoe je data analyse in een KPI-dashboard slim inzet? Dat lees je hier.
3. Zij gebruiken data
De afdeling verkoop gebruikt data als verkoopcijfers om in te spelen op koopgedrag van consumenten. Data-analyse op het gebied van CRM, marketing en social media legt gegevens bloot over bijvoorbeeld leeftijdsgroepen, geslacht en online gedrag.
Klanttevredenheidsonderzoeken wijzen uit naar welke functies klanten op zoek zijn bij de komende lancering van jullie product. Deze informatie los van elkaar analyseren, is niet efficiënt. Jij kunt pas strategische en klantgerichte beslissingen nemen als deze informatie automatisch aan elkaar is gelinkt.
Een greep uit de relevante, te koppelen data in jouw bedrijf:
- Verkoopcijfers
- Reviews
- Leads
Lees hier alles over hoe digitalisering jouw onderneming naar het volgende niveau kan brengen.
(online) Gedrag van prospects
- Omzetcijfers
- Voorraadinformatie en levertijden
- Looptijd van producten
4. Dashboarding
Een dashboard geeft duidelijkheid. Niet meer maandelijks of ieder kwartaal alle rapportages en systemen doorzoeken, maar meteen inzicht in jouw KPI’s en bedrijfsdoelen. Je ziet in een oogopslag of er nieuw materiaal besteld moet worden, op welke afdeling te veel kosten worden gemaakt en hoe vaak jullie website bezocht wordt. Aan de hand van verschillende informatiebronnen kun je zelfs op afstand de realtime situatie van jouw bedrijf volgen. Jij schakelt en stuurt direct bij waar nodig.
Je let bij Dashboarding op:
1. Welke data bijdragen aan de continuïteit van jouw bedrijf.
2. Welke data je moet combineren om er succes uit te halen.
5. Voortgang monitoren & performance
Of er nu producten of diensten over de toonbank gaan: een dashboard op maat is voor elk bedrijf relevant. Laat de workflow van verschillende afdelingen in een portal in elkaar overlopen. Draai de kwartaalcijfers niet meer uit maar laat die gegevens met één druk op de knop op het dashboard verschijnen. Met overzichtelijke data maak jij doordachte keuzes die het bedrijf verder helpen. De lering die jij uit data trekt, zet jij vervolgens in ten behoeve van de resultaten. Je maakt met die inzichten snellere en gerichtere keuzes die je bedrijf verder helpen. Dat gaat eenvoudiger wanneer alle data gebundeld staat en niet over verschillende systemen verspreid.
Weten hoe dashboards bij kunnen dragen aan groei van je business? Neem vrijblijvend contact met ons op.