Over het algemeen gaan (beginnend) ondernemers voor een kredietaanvraag naar een bank. Er zijn echter ook alternatieve financieringsvormen. Een van de alternatieven die steeds populairder wordt voor bedrijven is crowdfunding. Zo zijn er in Nederland platforms die al voor honderden miljoenen euro’s aan bedrijfsleningen mogelijk hebben gemaakt. De vraag die jij jezelf stelt is wat de voordelen zijn voor jouw bedrijf en of het een interessante financieringsvorm voor jou is.
Wat is crowdfunding?
Crowdfunding is een Engelse term wat letterlijk staat voor een investering (= funding) door de massa (= crowd). Het komt echter neer op een alternatieve financieringsvorm van co-financiering waarbij meerdere partijen gezamenlijk kunnen investeren in een plan van een bedrijf, product of dienst. Deze partijen kunnen bestaan uit bedrijven en organisaties, maar ook uit individuen. Partijen investeren, een relatief klein, bedrag wanneer ze geïnteresseerd zijn in het idee van de start-up. Als tegenprestatie voor de investeerders zijn er verschillende mogelijkheden wat kan variëren van een exemplaar van het ontwikkelde product tot een bepaald rendement of medezeggenschap in het bedrijf.
3 voordelen van crowdfunding voor je bedrijf
Crowdfunding is niet voor niets een populaire alternatieve financieringsvorm voor bijvoorbeeld stapelfinanciering. Zo kent crowdfunding als alternatieve financieringsvorm voor je bedrijf verschillende voordelen.
1. Feedback voor je bedrijf
Crowdfunding als financieringsvorm voor jouw bedrijf levert niet alleen geld op, maar geeft ook inzicht of jouw product of dienst aanslaat op de markt. Want een goede propositie ontvangt veel aanvragen van investeerders. Wanneer er niet of nauwelijks op je idee wordt gereageerd heb je ook een antwoord. Het kan namelijk zijn dat je propositie niet duidelijk genoeg is, of er is simpelweg niet voldoende animo voor.
2. Crowdfunding als marketingstool
Naast de feedback die je ontvangt kun je crowdfunding ook als marketingtool voor je bedrijf inzetten. Denk er maar eens over na. Je propositie krijgt op een platform als Collin Crowdfund meer exposure dan wanneer je alleen een lening bij een bank aanvraagt. Crowdfunding zorgt niet alleen voor exposure, het is daarnaast dé manier om ambassadeurs (fans) voor je bedrijf te creëren. Partijen investeren niet voor niets in je bedrijf, ze geloven erin. De kans is dus groot dat de investeerders jouw propositie gaan delen met hun netwerk door mond-tot-mond reclame.
3. Dynamiek tussen je bedrijf en de investeerder
In tegenstelling tot een traditionele financiering bij bijvoorbeeld een bank zorgt crowdfunding voor een mooie dynamiek tussen de investeerder en je bedrijf. Het liefst wil jij als ondernemer je eigen project zo goed mogelijk leiden. Echter hebben investeerders soms best goede ideeën. Doordat het veelal kleinere partijen of individuen zijn die in je bedrijf investeren ontstaat er binnen crowdfunding een gemoedelijke sfeer tussen de ondernemer en investeerder. Zo kunnen investeerders meer betrokken zijn bij de creatie van een product of dienst.
Zijn er ook nadelen van crowdfunding voor je bedrijf?
Wanneer er voordelen zijn moeten er ook wel nadelen zijn. Een ‘nadeel’ is dat het bedrag wat je met crowdfunding op mag halen gelimiteerd is. Je mag namelijk maximaal 5 miljoen euro ontvangen aan investeringen. Het zou echter knap zijn als je door middel van crowdfunding meer dan 5 miljoen op kunt halen. Ook is het belangrijk dat je de afspraken die je met de investeerder maakt over de tegenprestatie (bv. Uitgifte van aandelen) na kunt komen.
Crowdfunding, interessant voor mijn bedrijf?
De verschillende voordelen maken crowdfunding een interessante alternatieve financieringsvorm. Past deze financieringsvorm ook bij jouw bedrijf? Een goed uitgangspunt is dat je een bedrag tot 1 miljoen euro goed via crowdfunding kunt financieren. Wanneer het om een bedrag van 5 miljoen euro gaat is een mkb- of effectenbeurs wellicht toch interessanter.
Wil je advies over welke financieringsvorm het beste bij jouw bedrijf past? Vraag een gesprek met een adviseur aan.