Een foto van de vrijdagmiddagborrel op Instagram en een persoonlijke boodschap van een salesmedewerker op LinkedIn. Zaken die jouw marketingafdeling er graag even bij doet en die voor wat extra verkeer naar de website zorgen. Een enkele keer voor wat extra aanvragen en verkopen. Maar duurzame groei bereik je er niet mee. Met social branding wel. Dit houdt het in.
Dit is social branding
De social branding van jouw bedrijf gaat verder dan het uitzetten van een merkstrategie. Het gaat over je sociaal opstellen als merk. Want mensen kopen van mensen. Stel: jij verkoopt softwarepakketten en cursussen aan professionals. In plaats van sec te vertellen over wat je doet en verkoopt, richt jouw communicatie zich op emotie. Bijvoorbeeld op het gevoel dat die ene grote opdrachtgever had toen alle IT-processen als een geoliede machine werkten, dankzij jouw dienst.
Je plaatst content over de ervaring van dat architectenbureau waar de werknemers dankzij jouw cursussen in een handomdraai de meest nauwkeurige grafische visualisaties maken van hun projecten. Of je vertelt als CEO in een bedrijfsvideo hoe jij met de producten bijdraagt aan meer efficiëntie in deze steeds snellere online wereld. Toehoorders waaronder potentiële klanten voelen zich aangesproken en zullen zich dan ook eerder verbonden voelen met jouw visie.
Lees hier alles over hoe digitalisering jouw onderneming naar de volgende stap kan brengen.
Een band creëren met je doelgroep: dat is goede social branding.
Waarom social branding?
Met een sterke social branding strategie zet je een knap staaltje arbeidsmarktcommunicatie neer. Zeker als deze zich grotendeels richt op online publiek. Waarom? Je bent zichtbaar. En wie zichtbaar is, komt onder de aandacht bij opdrachtgevers en nieuwe werknemers. Je ontvangt meer offerteaanvragen, bereikt je doelgroep en ontvangt leads.
Online content vergaat niet. Een blogpagina die frequent aangevuld wordt, updates over dat nieuwe Adobe-programma dat je aanbiedt en berichten op jullie socialmediakanalen: het blijft er staan en je kunt er keer op keer weer naar teruggrijpen. Ontdek hier hoe jij profijt hebt van digitale marketing.
Reputatie beïnvloeden
Daarnaast kun je met social branding je reputatie en bedrijfsimago beïnvloeden. Staat er een journalist op de stoep om een krantenartikel te maken over dat bedrijfsongeval, dan verander je weinig aan wat er op papier komt. Maar doe jij actief aan social branding en ben je constant zichtbaar op verschillende kanalen, dan valt dat negatieve artikel in een bedje van positieve content. Het gat dat in jouw bedrijfsimago geslagen wordt, blijft beperkt tot een deukje.
Lees hier hoe je met negatieve reviews toch een goede klanttevredenheid krijgt.
Voorbeelden van branding content
- Collega’s die vol passie over hun rol in het bedrijf vertellen
- Socialmediaposts over hoe jullie maatschappelijk verantwoord ondernemen
- Foto’s van de duurzame maatregelingen die jullie op kantoor nemen
- Enthousiaste verhalen van klanten
Social media branding
De online beeldvorming beïnvloeden is jouw prioriteit. Dat bereik je in eerste instantie door op alle kanalen actief te zijn. Laat jouw marketingafdeling een strategie uitzetten, bijvoorbeeld in samenwerking met een communicatiebureau. Huur tekstschrijvers in die de verhalen van jouw collega’s omzetten in waardevolle content. Benut de bedrijfsaccounts op LinkedIn, Instagram en Facebook om de content op jouw website aan te jagen. Zo creëer je een web van relevantie content die bijdraagt aan jouw social branding.
Start vandaag nog met jouw social branding. Bekijk samen met een professional hoe je het beste kunt beginnen.