Data is essentieel voor de continuïteit van jouw bedrijf. Dat geldt ook voor de creatieve marketing waarmee jouw chief marketing officer (CMO) de afdeling aanzet tot de beste campagnes. Bedrijven die het beste van deze twee werelden combineren, groeien procentueel gezien twee keer zo snel als ondernemingen die dat niet doen. Laat je in 3 stappen door hen inspireren.
Het Amerikaanse organisatie-adviesbureau McKinsey ondervroeg 200 CMO’s en senior marketing executives en onderzocht de prestaties van de bedrijven waar zij actief waren. De marketeers die data en creativiteit verenigden in hun strategie, genereerden een 2 keer zo grote groei dan hun collega’s in andere bedrijven (10 procent jaarlijks tegenover 5 procent).
1. Stel creativiteit gelijk aan data
Een geslaagde customer experience werd veelal gewaarborgd door creatief en strategisch denkend personeel. Maar vandaag de dag monitor je dit niet meer zonder social media statistieken, websitestatistieken afkomstig uit Google Analytics en verzamelde klantgegevens vanuit een CRM-systeem. Met deze digitale tools krijg jij een reëel beeld van de intenties, triggers en interesses van klanten en kun je dit toepassen in creatieve marketing.
Analytische technieken
De marketeers die creativiteit en data even belangrijk achten in hun strategie, gebruiken 4 of meer soorten analytische technieken. Terwijl hun minder goed presterende collega-marketeers er 3 of minder gebruiken. Het gaat dan om:
- Traditionele technieken, zoals onderzoek naar focusgroepen en primair en extern onderzoek.
- Data gedreven technieken, zoals toegepaste analyses en kunstmatige intelligentie.
Lees hier alles over hoe digitalisering jouw onderneming naar het volgende niveau kan brengen.
2. Implementeer een flexibel marketingmodel
De creatieve marketeers die verantwoordelijk zijn voor meer groei, zetten structuren op waarmee ze effectiever innoveren. Dit doen ze door kleine cross functionele en relatief autonome teams in het leven te roepen. Die teams bestaan uit collega’s uit alle lagen van de organisatie.
Dit model brengt de verschillende vaardigheden en achtergronden bij elkaar die nodig zijn om nieuwe ideeën op de markt te brengen. Zowel die competente stagiaire als de doorgewinterde IT-er zitten dus aan tafel. Tevens zijn er middelen van de juridische en financiële afdelingen beschikbaar om de plannen te ondersteunen.
De voordelen van het flexibel marketingmodel:
- Data-experts maken onderdeel uit van de teams en toetsen de innovaties van hun collega’s aan eerdere resultaten.
- De teams presteren sneller omdat er minder bureaucreatie is. Iedere afdeling is immers vertegenwoordigd. Waar het maakproces van een campagne voorheen maanden duurde, wordt dit nu teruggebracht naar enkele weken of dagen.
- Er is een snellere en meer naadloze implementatie van technologische oplossingen dankzij een nauwere samenwerking tussen marketing en IT. Zo gebruikten de succesvolle marketeers 68 procent vaker A/B-tests.
“Creatieve functies worden steeds meer data gedreven en vice versa. Vooral op de gebieden van klantervaring en consumentinzichten.”
McKinsey
3. Capabele werknemers
Waar jij het voorheen redde met een creative director of een vooraanstaande datawetenschapper, is jouw CMO nu op zoek naar talent met meerdere expertises. Dit zijn creatieve, kritische en flexibele mensen die in staat zijn om intensief samen te werken met collega’s met verschillende vaardigheden.
4. Marketingfunctie
Beweeg mee met die ontwikkeling. Zet de HR-afdeling op het vinden van talent dat creatieve marketingfuncties kan bekleden die dicht bij de klantbeleving staan, zoals consumenteninzichten en data-analyse. Investeer in meer werknemers die vaardig zijn met digitale media en content creatie. Dit komt de cruciale snelheid bij het ontwerpen en testen van nieuwe campagnes ten goede.
Overleg met onze adviseurs hoe jij kunt groeien door een slimme combinatie van data en creatieve marketing.