Of je nu een CMO, een marketingmanager of een extern bureau verantwoordelijk maakt voor jouw digitale marketing en sales, de combinatie van data en creativiteit zijn essentieel. Lees wat jij kunt doen om data en creativiteit te combineren om jouw digitale business te laten groeien en daarbij een goede online reputatie op te bouwen.
Wist je dat marketeers die data en creativiteit combineren in hun strategie, 2x zo hard groeien als bedrijven die dit niet doen? Weten of dit ook mogelijk is voor jouw business? Neem vrijblijvend contact met ons op.
Dit begint bij de juiste mindset. Data en creativiteit moeten als gelijkwaardig gezien worden binnen jouw marketingstrategie. Monitoring van succes van online campagnes en groei gebeurt met de analytics die jouw social media kanalen genereren en met web statistieken uit Analytics van Google. Op basis hiervan kun je resultaten goed afzetten tegen jouw KPI’s in een KPI-overzicht of KPI-dashboard. Om de juiste analyses te maken zijn er traditionele technieken (focusgroepen en primair en extern onderzoek) en data gedreven technieken (toegepaste analyses en kunstmatige intelligentie).
Implementeer data en creativiteit gelijkwaardig in jouw marketingstrategie
Wanneer data en creativiteit als gelijkwaardig worden behandeld in jouw marketingstrategie, is het zaak een flexibel marketingmodel te implementeren. Marketeers dragen bij aan groei. Om creativiteit toe te voegen aan de learnings die voortkomen uit data, is het van belang dat deze data besproken wordt met verschillende collega’s uit de organisatie.
Zij hebben allen een ander perspectief en komen met oplossingen waar jij wellicht nooit aan gedacht hebt. Dit helpt data analisten niet altijd té letterlijk naar de data te laten kijken. Een bijkomend voordeel is dat verschillende teams met verschillende verantwoordelijkheden focus krijgen op dezelfde KPI’s. Het is belangrijk dat je hierbij rekening houd met de digitale ontwikkelingen binnen je business.
A/B test nieuwe ideeën welke uit de combinatie van data en creativiteit komen
Om te testen of de oplossingen die bedacht worden goed werken, is het van belang om altijd te A/B testen wanneer iets nieuws geïntroduceerd wordt. Daarbij wordt de nieuwe variant van bijvoorbeeld een campagne afgezet tegen de oude versie, en wordt inzichtelijk of de nieuwe variant écht beter werkt. Meer weten over A/B testen? Lees hier verder.
Wil je meer weten over hoe jij data en creativiteit combineert?