Elke ondernemer wil zo snel mogelijk bezoekers van de website omzetten naar de volgende stap in de growth hacking funnel: Het doen van een aanvraag of aankoop. A/B testing is daarbij een onmisbaar proces voor conversie optimalisatie; ofwel om die bezoeker om te turnen tot klant. Hoewel voor het opstellen van zo’n A/B test veel creativiteit nodig is, is het toch een activiteit waarbij het belangrijk is een gestructureerd proces te volgen. “A/B testing is de wetenschappelijke benadering om veranderingen te testen om te zien of de performance hierdoor verbetert”.
Stel; Je hebt uit data geleerd dat niemand verder scrollt op je pagina maar ook het formulier dat je aanbiedt niet invult. Je kunt dan de site boven de fold optimaliseren in een tweede variant die je test in een A/B test. Daarbij maak je van (bijvoorbeeld) de betaalde trial die je onder de aandacht brengt een gratis trial.
Of zet je duidelijk in je tekst dat de voordelen verderop op de pagina beschreven worden. Daarbij doe je de aanname dat hierdoor meer aanvragen gedaan worden, óf mensen verder lezen op de pagina. Vervolgens zet je deze A/B test live met bijvoorbeeld Google Optimize en meet je het gebruik per websitebezoeker met Hotjar.
Meer weten? Laat een adviseur precies uitleggen hoe dit voor jou kan werken.
Waarom is A/B testen een onmisbaar element om te groeien?
Even met de basics beginnen: Elk “ding” dat je test, noemen we een “variant”. Dat maakt van je bestaande “ding” (website pagina, social media campagne etc) variant A. Alle wijzigingen die je test, zet je in Variant B. (Daarom heet het A/B testing ;))
Stel je nu voor dat een van je social mediacampagnes niet goed presteert. Gooi je dan alles weg en probeer je iets nieuws? Of is het toch slimmer om een A/B test te doen? Uiteraard het tweede, want je wilt altijd testen in gelijkwaardige omstandigheden. Zo heeft het weer, het moment op de dag, het weekend of zoiets extreems als de corona crisis geen invloed op jouw resultaat. Door data en creativiteit te combineren werk je dus stapje voor stapje aan jouw optimale campagne, landing page of website.
Het A/B testing proces
- Start altijd eerst met het bepalen van WAT je gaat testen.
- Gebruik daarna Google Optimize om jouw A/B test in te richten. Deze A/B testing tool zorgt ervoor dat je automatisch 50% van je bezoekers variant A en 50% variant B laat zien (hier kun je eventueel ook van afwijken).
- Test vervolgens tot Google Optimize aangeeft dat je resultaat significant is (of als je klein bent, totdat jij genoeg resultaat ziet om de knoop door te hakken).
- Vervolgens bewaar je de resultaten voor toekomstige tests, en implementeer je de winnende variant.
- Dan start je weer opnieuw met een volgende test. Dit blijf je herhalen tot de gewenste resultaten behaald zijn.
Meet je KPI’s in een KPI dashboard, dan zul je zien dat jouw doelstellingen zelfs vaak overtroffen worden. Let op; het gaat hier niet om perfectie, maar om groei.
Waar haal je ideeën vandaan voor jouw A/B tests?
Dit is waar creativiteit en data bij elkaar komen. Wanneer jij mensen uit jouw organisatie met verschillende achtergronden naar jouw overzichtelijke data laat kijken en jouw doelstellingen deelt, kunnen zij creativiteit en data combineren. Zo kom je tot nieuwe ideeën die je kunt testen.
Je kunt ideeën ook uit gebruikersonderzoeken halen, of uit je best presterende advertenties. Of kijk stiekem eens op de site van je grootste concurrenten. Zij hebben vaak al dingen getest zodat jij de weg kunt afsnijden.
Verder kun je met tools zoals Hotjar analyseren en meer inzicht krijgen in het gebruik van jouw website. Uiteindelijk is het doel om jouw doelgroep zo goed mogelijk te leren kennen. Ook resultaten uit eerdere A/B tests zijn goed bruikbaar om tot nieuwe ideeën te komen. Deze ideeën zijn dan weer proactief in te zetten bij verdere digitalisering van je business.
Direct contact met een specialist? Neem dan contact met ons op en wij helpen jou vrijblijvend.