Om als onderneming succes te boeken, moet jij continu weten hoe het er intern en financieel voor staat. Bedrijfsprocessen, omzetten, winstmarges, inkoopprijzen, sales: cruciale informatie om besluiten te nemen. Is deze data niet realtime gebundeld, maar wordt deze managementinformatie per kwartaal verspreid, dan ontbreekt het aan goede data analyse. Jouw bedrijfsdoelen worden onbereikbaar. Zonde. Houd de touwtjes in handen, bijvoorbeeld met een KPI-dasboard. Wij vertellen hoe.
KPI-dashboard
Jij meet met kritieke prestatie-indicatoren (KPI’s) de successen van je organisaties, de afdelingen en teams. Een dashboard maakt dit in één oogopslag inzichtelijk. Zo zie je er alle belangrijke managementinformatie terug. Het is een geliefd instrument voor resultaatverbetering. Je monitort, evalueert en maakt daarop onderbouwde bedrijfsbeslissingen. En omdat data realtime inzichtelijk is, reageer jij sneller en beter op veranderingen in de bedrijfsomgeving en ontwikkelingen van buitenaf.
Door creatief om te gaan met data kan je je onderneming laten groeien. Lees hier meer over hoe je data en creativiteit op een slimme manier kan combineren.
Wat is een dashboard?
Een visuele weergave van de belangrijkste informatie die nodig is om één of meerdere doelen te behalen. Dat is een dashboard. Het is één pagina, blad of monitor waarin je een verhaal vertelt aan de hand KPI’s. Denk aan de belangrijkste KPI’s om jouw bedrijf te sturen naar online groei, op basis waarvan je acties kunt uitzetten naar de teams. Hoeveel bereik, leidt tot hoeveel bezoekers, conversies en uiteindelijk sales.
Data bundelen en analyseren
Vaak is alle informatie die je nodig hebt wel ergens in het bedrijf beschikbaar. In een Excel op de laptop van de financiële medewerker, in het jaarverslag van 2017 of weggestopt in de Cloud. Gebundeld is het niet. Het aantal sales van vorige maand zegt nog niets over het financiële kwartaaldoel. En dus weet je niet of jij die investering wel of niet kunt doen.
In een dashboard is deze data direct inzichtelijk. Voert een collega de verkoopcijfers in, dan verspringt de cirkel op het dashboard mee. Monitoren kan met alles: denk aan het aantal retouren, het aantal beantwoorde vragen bij de klantenservice per uur, de winst per gast in een restaurant of het aantal mensen dat jaarlijks slaagt voor een cursus.
Op koers met data analyse
Met deze cijfers weet je of je nog altijd op koers ligt met jouw bedrijfsdoelen. Zo bepaal je met het aantal klachten per dag hoe het met de klanttevredenheid gesteld is. En trek je lering over het werknemersgeluk uit cijfers over het ziekteverzuim.
Het verzamelen van dit soort managementinformatie, opstellen van rapportages en conclusies trekken is een tijdrovend proces. Met een KPI-dashboard verkort je dit traject aanzienlijk. Data is immers al gebundeld en overzichtelijk in een dashboard weergegeven.
Bovendien kan je met dashboards een betere grip krijgen op je resultaten. Lees hier meer over wat dashboarding voor jouw resultaten kan betekenen.
Motiverend voor personeel
Staat de stappenteller op 9.560, dan loop je een extra rondje om toch maar mooi de 10.000 te halen. Is het doel om vandaag 15 sales binnen te harken? Grote kans dat wanneer je er 14 hebt jouw team nog alles in de strijd gooit om de laatste verkoop aan te tikken. Doelen stellen werkt motiverend. Het geeft een boost wanneer collega’s zien dat hun harde werken wordt beloond.
Performance management heeft een positief effect op medewerkers en draagt daardoor bij aan het behalen van de gestelde KPI’s. Voorwaarde hiervoor is wel dat data inzichtelijk is voor het personeel. Hang bijvoorbeeld schermen op waar de KPI’s realtime zichtbaar zijn, of stuur wekelijks een nieuwsbrief met een overzicht. Zo houd je medewerkers alert en betrokken.
Valkuilen
Performance management dient als houvast, niet als heilige graal. Zet het in voor resultaatverbetering, niet als controle-instrument. Straf personeel niet af op tegenvallende cijfers, maar focus je op de trend. Duiken cijfers nu al enkele weken in het rood? Ga in gesprek en ontdek waar het probleem ligt. Zo kunnen er tal van invloeden zijn – het coronavirus, handelsconflicten tussen Amerika en China, het weer – die de trend veroorzaken. Benieuwd naar andere manieren om je onderneming te digitaliseren? Lees hier verder.
Overtuigd van de waarde van dashboarding? Weten wat Business Kansen kan voor je kan betekenen?