Het tempo van digitaliseren schakelt in crisistijd een versnelling hoger. Noodgedwongen zijn we massaal aan het virtueel vergaderen en digitaal trainen geslagen. Ook jouw bedrijf wordt tijdens de coronacrisis geconfronteerd met een wereld waarin online werken de enige manier is. Omarm deze ontwikkeling door het geleerde blijvend te implementeren. Loop met deze tools voortaan voorop met jouw digitale strategie.
Zoals de banken stresstesten hadden tijdens de financiële crisis van 2008, zo is het coronatijdperk één grote digitale stresstest voor bedrijven. Plots staat het belang van een goede VPN-verbinding voor thuiswerken voorop, overlegt het MT met potentiële opdrachtgevers via videocalls en heb jij alleen nog online contact met de accountant.
1. Benut de stresstest
Hoewel jouw onderneming ongetwijfeld heeft ingeleverd, ontketent corona ook een digitale revolutie die niet aan jouw organisatie voorbijgaat. Online vergaderen blijkt bijvoorbeeld best efficiënt. En afdelingen die thuis kantoor houden, halen hun targets sneller door een toename aan productiviteit.
Digitale toepassingen vormen een oplossing. Voor het eerst is er een pandemie in digitale tijden
Mediaprofessor Lieven De Marez
Deze ontwikkelingen kun je ook na de crisis vasthouden. Graag zelfs. Door bijvoorbeeld trainingen te organiseren waarmee je investeert in niet-tastbare vernieuwingen zoals management- en IT-vaardigheden van het personeel. Recent onderzoek toont namelijk aan dat het grootste deel van het verschil in marktwaarde van bedrijven door digitalisering niet verklaard wordt door investeringen in IT-kapitaal. Maar juist door de kennis en kunde die een onderneming in huis heeft.
2. Zet social media in
Volgens het rapport van onderzoeksgroep Media, Innovatie en Communicatietechnologieën is ons smartphonegebruik tijdens de coronacrisis verdubbeld. Dat geldt ook voor jouw doelgroep. Maak daar handig gebruik van door jullie socialmediastrategie te optimaliseren.
Jouw PR-afdeling buigt zich voortaan over deze punten
- Bied de klant zekerheid – post regelmatig en op vaste tijdstippen, geef binnen een kwartier antwoord op vragen via dm’s en maak een wekelijkse rubriek met tips gebaseerd op jouw product of dienst.
- Wees proactief – zet 1 of 2 collega’s fulltime in op jouw zakelijke socialmediakanalen. Nu jouw doelgroep minder ‘echt’ contact heeft, zijn ze online te vinden om het gevoel van sociale isolatie te beperken. Speel daarop in en ga de interactie aan door dagelijks polls, vragen en quizzen te publiceren.
- Zorg dat je zichtbaar bent – een dag niet gepost wordt door het algoritme van Facebook, Instagram en LinkedIn afgestraft. De dag erna komt jouw publicatie onder de concurrent te staan en is jouw bedrijf minder zichtbaar. Investeer in SEO, publiceer elke dag en haak slim in op de actualiteit.
- Zet in op branding – koppel jouw merk aan positieve berichtgeving. Over bijvoorbeeld online webinars die jij biedt – ook na de crisis. Of over de lancering van nieuwe producten en diensten die straks weer beschikbaar zijn als er een vaccin tegen het coronavirus is.
- Bied jouw klant alternatieven – denk aan bestellingen plaatsen via social media en online afspraken in plaats van face-to-face.
Verdienmodellen zijn meer dan ooit in rap tempo aan verandering onderhevig. Jij houdt daar rekening mee door nu al te starten met het uitstippelen van het toekomstige pad van jouw bedrijf. Pas je verdienmodel aan op basis van de toenemende rol van digitalisering. Breng in kaart wat e-commerce voor jouw business betekent en snijd jouw financieel plan daarop toe.
3. Profiteer van het geleerde
In financieel zware tijden zijn communicatie en digitale marketing het eerste waar op bezuinigd wordt. De dagelijkse business heeft immers voorrang. Wat blijkt? Uit onderzoek naar vergelijkbare situaties waar het betaalde kanaal stil kwam te liggen, ving het organische verkeer de teruggang in leads op. Het niet-uitgegeven budget stond zelfs in verhouding met de gemiste omzet voor het betaalde kanaal.
Jouw PR-afdeling werkt daar nu op door. Zet in op organisch verkeer door te investeren in SEO en content te optimaliseren. Gebruik jouw betaalde kanalen slimmer. Zet zo digitale communicatie in als krachtig middel om de klant effectief te bereiken en daarmee de impact van de crisis te reduceren.
Schakel een expert in en ontdek waar jouw financiële ruimte zit en hoe jij die optimaal benut.